Praha
24. decembra (TASR) - Česi v poslednej dobe obnovujú rôzne zvyky a
tradície, čo je typické pre neistú dobu alebo krízy. Čo sa týka Vianoc,
vznikajú však aj nové zvyky. Trendom sa napríklad stala masová účasť na
polnočných bohoslužbách, ktoré však väčšina Čechov nevníma nábožensky,
ale skôr ako zaujímavé stretnutie. Nábožensky nevnímajú ani Ježiška
nosiaceho darčeky, no v spoločnosti je to tak silno zakorenené, že ich
zrejme bude v Česku nosiť naveky. Spravodajkyni TASR to v rozhovore
povedal český etnológ a historik Jiří Woitsch, ktorý je riaditeľom
Etnologického ústavu Akadémie vied ČR (AV ČR).
"Svet a Česká republika v súčasnosti stoja pred mnohými výzvami. Sme v
dobe rozkolísaných istôt, vojen, spochybňovania svetového poriadku. Do
spoločnosti to vnáša veľkú neistotu a má to politické, ekonomické či
sociálne dôsledky. Takéto zneistenie a vo všeobecnosti doba neistoty
býva dosť často aj časom, keď sa spoločnosti takpovediac vracajú k
tradíciám," vysvetlil Woitsch.
Niektoré novodobé zvyky podľa neho nemajú so skutočnými tradíciami nič
spoločné. Za dobrý príklad takejto vymyslenej tradície a jej masového
rozšírenia označil betlehemského svetlo. "To je vec stará maximálne
40 - 50 rokov. So skutočnými tradíciami to nemá absolútne nič spoločné.
Je to niekde na pomedzí misijnej náboženskej činnosti a brutálneho
marketingu. Nehovorím, že je to dobré alebo zlé - najmä preto, že to
ľudia naozaj autenticky prežívajú," vysvetlil etnológ. Dodal, že
zvyk má v sebe aj akýsi porevolučný étos, pretože prvé betlehemské
svetlo bolo do ČR dovezené v decembri 1989.
Po tomto roku sa české Vianoce nezmenili ihneď, ale skôr postupne. Za
socializmu boli podľa Woitscha privátnejšie a chudobnejšie, teda oveľa
viac založené na domácej výrobe pokrmov, domácom pečení aj výrobe
darčekov. S tým, ako po roku 1989 väčšej časti populácie rástla životná
úroveň, sa postupne stávali komerčnejšími a konzumnejšími. Nezmenilo sa
však to, že ani pred rokom 1989, ani po ňom Vianoce v Česku nemali a
nemajú striktne duchovný rozmer, a to bez ohľadu na vonkajšie symboly.
"Okrem spomínaného betlehemského svetla je po roku 1989 výraznou
'novinkou', že sa oveľa viac - najmä v mestách - začalo masovo chodiť na
polnočné omše. Úplne tam však absentuje akýkoľvek náboženský rozmer. Je
to skôr lifestylová záležitosť, povedal by som, že možno až móda,"
povedal Woitsch a zdôraznil, že rozdiely však sú medzi Moravou a Čechami
či vidiekom a mestami. Niektorí ľudia to vnímajú ako pekné a zaujímavé
rodinné stretnutie. "Ale pre časť ľudí je to o tom byť tam videný a urobiť si, nedajbože, selfíčko na Instagram, že 'Som na polnočnej'," podotkol.
Ježiško síce v krajine tradične nosí darčeky, ale väčšina to nijak
nábožensky nevníma. Že je to zdrobnenina mena Ježiša Krista, si podľa
neho ľudia príliš neuvedomujú. Považujú ho skôr za symbol dobra, lásky a
láskavosti. "Odpor k hocičomu inému, čo by toho nášho Ježiška malo
nahradiť, je taký silný, že zmenu v tomto smere nepriniesli ani smiešne
pokusy 50. rokov nahradiť Ježiška Dedom Mrázom a neúspešné sú aj moderné
marketingové pokusy nahradiť Ježiška Santa Clausom," povedal
etnológ a dodal, že bez ohľadu na najrôznejšie premeny spoločenského
prostredia bude darčeky v Česku zrejme naveky nosiť Ježiško.